ZAB, közönséges - Avena sativa

IDEGFESZÜLTSÉGRE, BŐRBETEGSÉGEKRE ÉS A ZSÍRANYAGCSERE FELBORULÁSA ESETÉN.


A búzához és az árpához képest a zabot jóval később, a középkorban kezdték takarmánynövényként használni. leginkább erősítő és élénkítő tulajdonságainak köszönhetően vált ismertté. Főképpen fizikai legyengülés és idegkimerültség kezelésére alkalmazzák, valamint fertőzéses megbetegedések utáni lábadozás esetén.

Jellemzők - A zab a perjefélék családjába tartozó gabonaféle. Szára a kb. 20 cm hosszú virágos résszel (csomó) együtt 150 cm magasra is megnő. Magjának enyhén édeskés és olajos íze van. Finom szalmaillatú.

Előfordulás - A zab takarmány növény, amelyet az egész világon termesztenek a mérsékelt éghajlatú területeken, illetve a hegyvidékeken. Ez az egyetlen gabonaféle, amely 700-1000 m tengerszint feletti magasságon is megél.

Növényi nyersanyag - Gyógyászati célokra az érett zabmagokat, a zabszalmát, a zabkorpát és a növény zöldjét (zabfű) használják.




Gyógyhatású összetevők - A zab nagy mennyiségű szilíciumoxidot, vasat, kalciumot, magnéziumot, mangánt, cinket és foszfort tartalmaz. Emellett találhatók benne különböző B-vitaminok, karotinok (antioxidánsként működő növényi színezékek), flavonok (szintén antioxidánsok) és gombaölő hatású szaponinok. A zab fontos összetevői továbbá a növényi eredetű nyálkák, amelyek csökkentik a koleszterinszintet. Tudományos kutatások azt is bizonyították, hogy a zab kedvezően hat az idegrendszerre.

Javallatok - A zabkorpa értékes erősítő táplálék. A benne található szilíciumdioxidnak köszönhetően mindennapos fogyasztása javítja a véredények átjárhatóságát, csökkenti a koleszterinszintet. A zabpehely szabályozza a z emésztőcsatorna működését, regenerálja a gyomor és a bél nyálkahártyáját. A növény zöldje és magjai nyugtatólag hatnak idegkimerültség és alvászavar esetén. A természetgyógyászat köszvény és reuma kezelésére is használja a zabot, valamint arra, hogy csökkentse a vérben a húgysav mennyiségét, serkentse a vizeletkiválasztást és erősítse a kötőszöveteket. A zabszalmás fürdő enyhíti a túlzott faggyútermelés okozta viszkető, gyulladásos bőrbetegségek tüneteit.

ÉRDEMES TUDNI - A zabfű a növény földfelszín feletti része, melyet a virágzás előtt, június és augusztus között lehet begyűjteni. Szárítás és felaprítás után főzeteket készíthetünk belőle.

ALKALMAZÁS

Főzet - 1 evőkanál zöld zabot öntsünk le 2,5 dl forró vízzel, majd hűtsük ki és szűrjük le. Édesítetlenül igyunk belőle naponta néhány csészével.

Hideg kivonat - 1 evőkanál zabmagot áztassunk 12 órára 2,5 dl hideg vízbe. Utána törjük össze a magokat, és hagyjuk állni további 2-3 óráig, majd szűrjük le. Fogyasztás előtt kissé melegítsük fel. A szervezet erősítésére igyunk 2 csésze teát az étkezések között, alvászavar esetén pedig lefekvés előtt fogyasszuk 1 csészével.

Zablé - Idegfeszültség ellen igyunk naponta 10-15 csepp zablevelet, alvászavar kezelésére lefekvés előtt 20 cseppet.


Homeopátia - Az Avena sativa törzsoldatot használják (első homeopatikus hígítás). Altatószerként kiválóan működik a 10 g golgotavirágléből, 10 g zabléből és 30 g macskagyökérléből készült keverék. Adagolás: 1 kávéskanállal lefekvés előtt.

Fürdő - 100 g zabszalmát főzzünk 20 percig 1 liter vízben, majd a főzetet öntsük egy kád vízbe. A fürdő időtartama ne haladja meg a 15 percet.

Megjegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

111

lap tetejére

222

lap tetejére

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

CITROMFŰ TEA

HÁZI KENDER - Cannabis sativa

SZEDERLEVÉL TEA

GYÓGYÍTÓ VIRÁGOK