ÉLESZTŐ

Hatásos B-vitamin-hiány, energiahiány, bőrirritáció, gluténmentes diéta, fehérje allergia esetén; szigorú vegetáriánus diétában is használható kiegészítőként. 


Az élesztő a gombákhoz tartozó egysejtű szervezet. Levegőtlen helyen a cukor etilalkoholos erjedése, azaz etanollá és széndioxiddá válása útján jut energiához. A nemes élesztő számos különböző változatát hasznosítják az élelmiszeriparban, különösen ott, ahol erjesztésre van szükség, pl. sörélesztőt, borélesztőt, pálinkaélesztőt. A sütőiparban sütőélesztőt használnak, amelynek fontos tulajdonsága az ún. kelesztő erő, azaz a tésztának a keletkező széndioxid segítségével történő feldagasztása. Az élesztő ízének szempontjából döntő jelentősége van a táptalajnak. Magas fehérjetartalmának és B-vitamin-tartalmának köszönhetően az élesztőt tabletta, pehely, por és kivonat formájában is alkalmazzák B-vitaminhiány és cukorbetegség esetén dietetikus szerként, valamint az anyagcsere serkentésére és bőr-, valamint májbetegségekre. Fűszerként és pasztaként is feldolgozzák. Az élesztő alacsony zsírtartalmú, nem tartalmaz koleszterint, így cukorbetegeknek készített termékek előállításához kiválóan alkalmas.

EGÉSZSÉGES SZENDVICSKRÉM

Louis Pasteur és Justus von Liebig a 19. században készített először élesztőkivonatot. Az étkezési élesztőt sejtnedvből és sóból állítják elő. Mivel B-vitaminokat és fehérjét tartalmaz, szendvicskrémet is készítenek belőle, amelyet különböző diétákban használnak fel. A kivonatot egészséges élelmiszereket árusító üzletekben lehet megvásárolni.





Gyógyító hatás: Az étkezési élesztő könnyen felszívódik a tápcsatornában. A szervezet így fel tudja használni értékes összetevőit. Az élesztő részt vesz a vörösvérsejtek termelésében, és erősíti az ellenálló képességet. Magas B-vitamin-tartalma révén segíti a sejtek osztódását, és rugalmasan tartja a kötőszövetet. A B típusú vitaminok az enzimreakciók lezajlásához szükségesek. A tápcsatornában az élesztő méregtelenít és serkent. Ennek köszönhetően javul a teljesítőképesség és a koncentráció.

Gyógyító összetevők - Az élesztő valóságos vitaminbomba: 100 g élesztőben a napi B1-vitamin-szükséglet hússzorosa, a B2-vitamin-szükséglet háromszorosa és a B6-vitamin-szükséglet kétszerese található. Ezenkívül 16 aminosavat tartalmaz, amelyek fontosak a fehérjeszintézishez, valamint számos ásványi anyagot, pl. krómot, szelént, foszfort és cinket.

Étrend kiegészítő étkezési élesztők - A szervezetnek a fogyókúra és a vitaminhiány miatt keletkező alultápláltságát könnyű kezelni élesztős készítményekkel. Ezek kis adagban is hatékonyak, nem okoznak emésztési problémákat. Az élesztőt a vitaminhiány mértékétől és az egyéni ízléstől függően kell az étkezések során naponta többször fogyasztani.

Bőrbetegségek esetén - A bőrirritáció, pl. a kirepedezett ajkak és a hámló bőr általában B-vitamin-hiányra utal. Az étkezés élesztő valamennyi B-vitamint tartalmazza - ezek megfelelő mennyisége javíthatja a bőr állapotát. A napi adag meghatározása az egyéntől függ, de sokan kellemetlennek találják az élesztő ízét.

ALKALMAZÁS

B-vitamin-hiány esetén ajánlott müzli (1 adag)

  • 1evőkanál mézzel ízesített élesztőpehely,
  • 1 kis alma,
  • 30 g (teljes kiőrlésű) gabonapehely,
  • 1,25 dl hideg tej vagy sovány kefir.

Az almát mossuk meg és reszeljük le, vagy vágjuk apró kockákra. Egy kis edényben keverjük össze a teljes kiőrlésű gabonapelyhet az élesztőpehellyel, öntsük rá a tejet vagy a kefirt, és adjuk hozzá az almát.

Bélflóra erősítésére - A hasmenés csökkenti a bél természetes baktériumflóráját. Sörélesztő fogyasztásával ezt hamar helyreállíthatjuk. az élesztő ezenkívül segít eltávolítani a szervezetből a méreganyagokat, és erősíti az ellenálló képességet.

Erősítő kezelés - Az élesztők, elsősorban a sörélesztők fontos étrend kiegészítők erős szellemi és fizikai megterhelés esetén - ahogyan rehabilitáció alatt is. A B-vitaminok javítják a koncentrációs képességet, és részt vesznek az anyagcsere folyamatokban, valamint az idegrendszer munkájában is. 2-3 hónapon keresztül igyunk naponta 1 evőkanál élesztőt egy pohár gyümölcslében feloldva, kb. fél órával reggeli előtt.

ÉRDEMES TUDNI - A fehérjeallergiában szenvedőknek sem kell lemondaniuk a kenyérre kenhető vajkrémekről - ezeket helyettesíthetjük fehérjementes, élesztőkivonatot tartalmazó termékekkel.

*****

Megjegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

111

lap tetejére

222

lap tetejére

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

CITROMFŰ TEA

FEKETE KÖMÉNY - Nigella sativa

HÁZI KENDER - Cannabis sativa

GYÓGYÍTÓ VIRÁGOK